ارزش‌های تغذیه‌ای و اقتصادی آناناس


مقدمه

آناناس یک میوه گرمسیری است که به دلیل عطر و طعم منحصر به فردش بسیار محبوب است. این میوه حاوی ترکیباتی است که باعث می شود این میوه دارای عطر و طعم شیرین باشد و همچنین خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی داشته باشد.

آناناس همچنین منبع غنی از مواد معدنی و ویتامین‌هایی است که برای سلامتی مفید هستند. تقاضا برای آناناس در بازار جهانی به سرعت افزایش یافته است. صنعت آناناس در زمینه فرآوری محصولات غذایی و بازیافت ضایعات رشد چشمگیری داشته است. مثلاً پوست و هسته آناناس را می‌توان برای تولید خوراک دام، کود، یا حتی مواد شیمیایی استفاده کرد. این کار هم باعث کاهش ضایعات می‌شود و هم از نظر اقتصادی به صرفه است.

خواص خوراکی آناناس

آناناس حاوی مقادیر قابل توجهی فیبر غذایی، مواد معدنی و مواد مغذی است. علاوه بر این، ثابت شده است که آناناس دارای فواید سلامتی مختلفی از جمله ضدالتهابی، آنتی‌اکسیدانی، نظارت بر عملکرد سیستم عصبی و بهبود حرکات روده است. پتانسیل محصولات غذایی و فرآوری ضایعات آناناس نیز مورد بررسی قرار گرفته است. چشم‌انداز آینده و چالش‌های مربوط به کاربردهای بالقوه آناناس به طور دقیق مورد بحث قرار گرفته است. از این بررسی مشخص است که آناناس دارای فواید سلامتی مختلفی بوده و می‌تواند یک پیشرفت بالقوه در صنایع کشاورزی و غذایی باشد.

مکمل‌های غذایی حاصل از آناناس

آناناس میوه‌ای استوایی خوشمزه و پرخاصیت است که به دلیل وجود آنزیم بروملین شهرت جهانی دارد. بروملین آنزیمی است که در ساقه، برگ و میوه آناناس یافت می‌شود و خواص ضدالتهابی، ضددرد و هضم‌کنندگی قدرتمندی دارد. به همین دلیل، از بروملین به عنوان یکی از اصلی‌ترین ترکیبات مکمل‌های غذایی حاصل از آناناس استفاده می‌شود.

مهم‌ترین مکمل‌های غذایی حاوی بروملین

  • کپسول‌های بروملین

    این کپسول‌ها حاوی دوزهای مشخصی از بروملین هستند و به صورت گسترده‌ای برای کاهش التهاب، تسکین درد مفاصل، بهبود هضم و بهبود عملکرد سیستم ایمنی استفاده می‌شوند.

  • مکمل‌های ورزشی

    بروملین به دلیل خاصیت ضدالتهابی خود، در مکمل‌های ورزشی برای کاهش درد عضلانی پس از تمرین و تسریع بهبودی استفاده می‌شود.

  • مکمل‌های گوارشی

    بروملین به بهبود هضم پروتئین‌ها کمک می‌کند و در درمان مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه، نفخ و یبوست مؤثر است.

  • مکمل‌های پوست و مو

    بروملین به دلیل خاصیت ضدالتهابی و تجزیه پروتئین، در محصولات مراقبت از پوست و مو برای بهبود بافت پوست، کاهش التهاب و تسریع بهبود زخم‌ها استفاده می‌شود.

تولید کنندگان اصلی آناناس

آناناس این میوه گرمسیری که به طور گسترده در آمریکای جنوبی کشت می‌شود می‌تواند به صورت تازه مصرف شود یا به محصولات غذایی مختلف فرآوری شود. این میوه پس از موز و مرکبات، رتبه سوم تولید میوه‌های گرمسیری را دارد. بازار آناناس به دلیل ترکیبات جذاب عطر، ارزش‌های تغذیه‌ای، تقاضای زیاد و قیمت‌های رقابتی به سرعت در حال رشد است.

پنج تولیدکننده برتر آناناس در جهان در سال 2017 به ترتیب کاستاریکا (3056.45 تن)، فیلیپین (2671.71 تن)، برزیل (2253.90 تن)، تایلند (2153.18 تن) و هند (1891.00 تن) گزارش شده‌اند . آناناس عمدتاً در مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری به دلیل آب و هوای معتدل و توزیع بارندگی کشت می‌شود. لازم به ذکر است تمامی کمپوت آناناس های تولید شده شرکت کوشا فود با برند بلوتن محصول مزارع کشور تایلند میباشد

به دلیل شناخت بالای ارزش‌های تغذیه‌ای و مفید آناناس، این میوه فرصت طلایی برای پرورش‌دهندگان این میوه است تا به بازارهای داخلی و بین‌المللی برای این میوه دسترسی پیدا کنند. شرایط آب و هوایی و همچنین نحوه نگهداری پس از برداشت عواملی هستند که به خواص شیمیایی و بیوشیمیایی موجود در آناناس کمک می‌کنند.

آناناسی که با روش‌های کشاورزی مناسب کاشته می‌شود، میوه‌ای با طعم و عطر عالی تولید می‌کند. در سال‌های اخیر، آناناس توجه زیادی به خود جلب کرده است. مطالعه های انجام شده نشان می دهد که آناناس‌ها غنی از ترکیبات استر از جمله متیل-2-متیل بوتانات، متیل هگزانوات، متیل-3-(متیل تیول)-پروپانوات، متیل اکتانات و 2-متوکسی-4-وینیل فنول هستند که با کیفیت طعم انواع مختلف آناناس مرتبط هستند. از این نظر، سطوح بلوغ مختلف در آناناس منجر به تغییرات در ترکیب شیمیایی و پروفایل‌های مختلف عطر میوه، به ویژه در طول ذخیره سازی می‌شود.

بر اساس ترکیب فیزیکوشیمیایی و ارزش‌های تغذیه‌ای، آناناس را می‌توان به عنوان یکی از مفیدترین میوه‌ها برای تولید ترکیبات با ارزش افزوده مانند آنتی‌اکسیدان‌ها، اسیدهای آلی، بروملین و ترکیبات فنلی در نظر گرفت. از ترکیباتی که از گوشت آناناس استخراج شده به عنوان محصولات تقویت‌کننده عطر و همچنین تولید عصاره‌های طبیعی استفاده می شوند.

این جمله به این معنی است که صنعت مربوط به آناناس در دنیا پیشرفت زیادی کرده است. این پیشرفت در دو زمینه اصلی اتفاق افتاده است:

  • فرآوری محصولات غذایی:

    این یعنی از آناناس محصولات مختلفی مثل آبمیوه، کمپوت، کنسرو و حتی مکمل‌های غذایی تولید می‌شود. این فرآوری‌ها باعث می‌شود که بتوان از آناناس در طول سال و در مناطق مختلف استفاده کرد، نه فقط زمانی که این میوه در فصل خودش موجود است.

  • بازیافت ضایعات:

    در گذشته، بخش زیادی از آناناس که برای مصرف مستقیم مناسب نبود، دور ریخته می‌شد. اما امروزه، صنایع مختلف راه‌های جدیدی برای استفاده از این ضایعات پیدا کرده‌اند. مثلاً پوست و هسته آناناس را می‌توان برای تولید خوراک دام، کود، یا حتی مواد شیمیایی استفاده کرد. این کار هم باعث کاهش ضایعات می‌شود و هم از نظر اقتصادی به صرفه است.

به عبارت ساده تر صنعت آناناس به دنبال راه‌هایی است تا بیشترین استفاده را از این میوه ببرد. آنها نه تنها میوه را به صورت تازه مصرف می‌کنند، بلکه از قسمت‌های مختلف آن برای تولید محصولات دیگر و کاهش ضایعات استفاده می‌کنند.